امروز: جمعه ۳۱-شهریور-۱۳۹۶ / الجمعة 02-محرم-1439 / Friday 2017-September-22

مناسبت روز
پیام سایت :

مقاله چرا غذا می خوریم

مقاله چرا غذا می خوریم

همه موجودات زنده از جمله انسان برای رشد و ادامه زندگی خود به غذا احتیاج دارند اگر
غذا به اندازه لازم و کافی به بدن انسان نرسد ضعف و بیماری بوجود می آید
نیاز های غذای

غذا ها از مواد مختلفی تشکیل شده اند که وجود هر یک ازآنها برای سلامت انسان لازم است
تغذیه درست یعنی خوردن و به دست آوردن مقدار لازم و کافی از هر یک از مواد ی نظیر
ویتامینها و آهن کلسیم و… که باعث تندرستی می گردند (رفع نیاز های غذایی)

تعریف غذا
غذا به مواد مایع و جامد گفته می شود که از راه دهان مصرف می شود و ضمن بر طرف کردن
حس گرسنگی نیاز های بدن را تامین می کنند

بنا برین غذا اعمال زیر را انجام میدهد
• انرزی یا حرارت لازم برای انجام اعمال مختلف بدن مثل نفس کشیدن و فعالیت هایی
مثل فکر کردن یا ورزش و… را تامین می کند
• تامین مواد اولیه برای رشد و نمو (بخصوص در کودکان خرد سال )
• ترمیم و جانشین کردن سلولها و با فتها مختاف بدن که در اثر فرسودگی از بین می رود

هرم راهنمای غذائی
هرم یا مثلث غذایی یک راهنمای غذایی روزانه برای افراد می باشد که تعادل وتنوع و میزان سهم مواد
نیاز از گروه های غذایی را نشان می دهدهرم یا مثلث راهنمای از ۵ گروه اصلی مواد غذایی تشکیل
شده است شکل هرم به نحوی ترسیم شده است
شکل هرم به نحوی ترسیم شده است که قاعده یا پایین آن را گروه نان و غلات تشکیل می دهد که بزرگ
ترین قسمت از هرم را تشکیل می دهد و نشان گر این است که یک فرد باید بیش از هر غذای دیگر غذای
غله ای مصرف کند
گروه های بعدی گروه سبزیها و سپس گروه میوه ها هستند که گروه سبزی ها قسمت بزرگتری نسبت به
گروه میو ه ها را تشکیل می دهد که نشان گر اینست که میزان سهم مورد نیاز روزانه از گروه سبزی ها
بیشتر از گروه میوه ها می باشد
گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت و حبوبات در طبقه بالایی قرار دارد و میزان سهم آنها در برنامه غذایی روزانه کمتر از گروههای پایین می باشد هر چند کهاین دو گروه از اهمیت زیادی در بر نامه غذایی
روزانه بر خوردار هستند و در راس هرم که بخش کوچکی را تشکیل می دهد چربی ها وروغن ها قرار
دارد که این بدان معنی است که میزان مصرف این مواد غذایی بایستی به کمترین حد رسانده شود .

برای تنظیم رزیم غذایی روزانه از اصطلا حی به نام (سهم غذائی)
استفاده می شود :

منظور از یک سهم غذایی در هر گروه غذایی مقدارغذایی است که دارای ارزش غذایی مشابه با سایر
مواد غذایی از همان گروه می باشد به طور مثال یک لیوان شیر به عنوان یک سهم از گروه شیر و
لبنیات از نظر ارزش غذایی معادل یک لیوان ماست از همان گروه است .
هرم راهنمای غذایی
هرم راهنمای غذایی نشان می دهد که یک برنامه غذایی مناسب باید شامل تمام گروه های غذایی (۵گروه)
باشد و میزان سهم مورد نیاز از هر یک از پایین به بالا مشخص می کند همچنین هرم راهنمای غذایی بر مصرف بیشتر غلات میوه ها و سبزی ها که بخش وسیعتری را اشغال می کند در برنامه غذایی روزانه
تاکید دارد وافراد را تشویق میکند که مواد غذایی حاصل از گیاهان را حتما در برنامه غذایی روزانه بگنجانندلازم به ذکر است غذاهای یک گروه از هرم نمی تواند بجای غذاهای گروه دیگر مصرف شوند و هیچکدام از گروه های غذایی هرم از گروه دیگر مهمتر نیستند.

نکاتی در مور د هرم راهنمای غذایی :
۱- (زنان و بزرگ سالان بی تحرک و سهم متوسط مربوط به افراد با فعالیت متوسط (کودکان ودختران
نوجوان و زنان فعال ) و بیشترین سهم مربوط به افرادی است که فعالیت سنگین دارند مانند مردان
فعال و پسران نو جوان
تعداد گروه غذایی که باید درهر وعده غذایی گنجانده شود حد اقل ۳ گروه غذایی مختلف می باشد برای
مثال در ساندویچ تخم مرغ با گوجه فرنگی از ۳گروه گوشت و سبزی و به طور کلی در مورد میزان
سهم توصیه شده در ۵ گروه اصلی غذایی کمترین سهم مربوط به افراد ی است که فعالیت سبک دارند
مانند ( غلات ) استفاده شده است
۲- زنان باردار و شیر ده برای تامین نیاز بیشتر به انرژی و ویتامین و املاح به سهم بیشتری از همه
گروه های غذایی احتیاج دارند

در آمد غذا و تغذیه ای و جایگزینی مواد غذایی
با توجه به این که بخش مهمی از درآمد خانوار صرف خرید مواد غذایی میشود لذا تعیین نوع مواد غذایی
به منظور تهیه و خرید آن با توجه به میزان در آمد از اهمیت ویزه ای بر خورد است به طوری که حتی الامکان باکمترین هزینه با کیفیت ترین و با ارزش تر ین مواد غذایی را تهیه کرد اشاره به این نکته ضروری است که همیشه ازرش مواد غذایی یا میزان مغزی بودن انها را قیمت تعیین نمی کند و همیشه
مواد غذایی گرانتر به معنی مواد غذایی با ارزش تر نیستند لذا در اینجا لازم است به (( مفهوم جایگزینی
مواد غذایی )) با توجه به قیمت و میزان مواد مغزی آنها اشاره ای بکنیم منظور از جایگزنی مواد غذایی
این است که می تواند یک یا چند نوع ماده غذایی را با قیمت مناسب تهیه کرد به طوری که ارزش غذایی
آن مساوی با نوع دیگری از همان گروه باشد که گرانتر است در این مورد به این نکات توجه کنید:
۱- در هر یک از فصول سال یک نوع ماده غذایی از هر گروه ماده غذایی در بازار موجود است که قیمت
۲- آن ارزان تر از قیمت همان غذا در سایر فصول است و لذا درآن فصل بجای مواد غذایی گران قیمت
۳- ازآن گروه می توان از ماده غذایی که ارزانتر است استفاده نمود و نیاز بدن را تامین کرد به عنوان
۴- مثال :ماهی در فصل پاییر و زمستان فراوان تر و نسبتا ا رزانتر است در حالی که درفصل بهار و تابستان گوشت قرمز و گوشت مرغ فراوانتر و ارزانتر می باشد و یا گوجه فرنگی یا لیمو ترش و سبزیجات تازه در تابستان فراوانتر و ارزانتر و مرکبات و نارنج در فصل زمستان فراوانتر و
۵- ارزانتر هستند که می توانند جانشین شوند زیرا همه در گروه میوه ها یا گروه سبزی ها قرار دارند
-برخی از انواع مواد غذایی که اذ نظر قیمت ارزانتر هستند میتواند از نظر ارزش مواد یا مقدار مواد مغزی جانشین مواد غذایی گرانتر هستند مثلا در مورد گوشت قرمز ارزش غذایی قسمت های ارزان قیمت یک
لاشه گوسفند یا گاو معادل ارزش غذایی قسمت های گران قیمت آنهاست یا میوه های ارزانتر در تعداد
ارزش غذایی مساوی میوه های بزرگتر و گرانتر را دارند .
خرید از تعاونی ها با صرفه تر و ارزانتر است
– با توجه به این که نیاز روزانه به گروه گوشت و حبو بات ۳-۲ سهم می باشد و با تو جه به
میزان سهم مواد غذایی گروه گوشت و حبو بات که قبلا ذکر گردید یک سفره ی غذایی کامل
حتما سفره نیست که مملوازغذاهای گوشتی مواد سرخ کردنی باشد بلکه سفره ی کامل سفره ای
است که از گروه های غذایی با توجه به میزان سهم مورد نیاز افراد خانواده (بر اساس سن میزان فعالیت جسم )و رعایت روش صحیح طبخ مواد غذایی تشکیل شده باشد و حتما از گروه سبزی ها به
ویژه سبزی های خام و ضدعفونی و گروه میوه ها درآن گنجانده شود ومیزان غذا های چرب
و سرخ کردنی درآن حداقل با شد
-اسراف در تهیه غذا یا استفاده و نگهداری مواد غذایی به طور نادرست باعث از بین رفتن مواد زیادی از موادغذایی میشود که باید ازاین اسراف جلوگیری کرد.
– ممکن است در منزل یا محله امکان کاشتن سبزییها وجود داشته باشد در نتیجه سبزی های مفید
وتازه و ارزان همیشه در دست رس خانواده خواهد بود .
– روش صحیح طبخ موادغذایی کمک میکند تا طی مراحل پختن غذا ارزش آن حفظ شود. و
– مواد نظیر ویتامینها مواد معدنی وحتی پروتینها از بین نروند ومواد بیشتر ی به بدن می رسد
– و از هدر رفتن آنها جلو گیری می شود .

به عنوان نمونه میتوان به پختن سیب زمینی کاملاشسته شده با پوست نجوشاندن بیش از حد شیر
پختن برنج به صورت کته ای و نه به صورت آب کش و استفاده از مواد غذایی تازه به جای مواد
مانده یا در فریزر نگه داری شده اشاره کرد .
– برای تامین نیاز غذایی به گروه گوشت ارزش غذایی حبوبات یاتخم مرغ معادل ارزش
غذایی گوشت است که البته این مواد ارزان قیمت تر از گوشت هستند همچنین ارزش غذایی یک سهم نان یاماکارونی که ارزانتر است مساویست با یک سهم برنج که گرانتر است بنا براین
در رژیم روزانه مصرف یک سهم نان یا ماکارونی با مصرف یک سهم برنج معادل است
– در صورت امکان مواد غذایی مورد نیاز خود را یک جا خرید کنید زیرا ارزانتر تمام میشود
بعضی عادتهای درست غذایی

• تغذیه با شیر مادر تا پایان دو سالگی
• زیاد کردن تعداد دفعات تغذیه با شیر مادر هنگام ابتلا به اسهال کودک و دادن آب مایعات و غذای کافی به کودک مبتلا به اسهال یا بیماری های عفونی دیگر
• استفاده از تمام گروه های غذایی در برنامه غذای روزانه
• شروع به موقع غذای کمکی برای کودکان (در پایان شش ماهگی )
• مصرف چای حداقل دوساعت بعد از غذا و یا یک ساعت قبل از غذا
• اهمیت دادن به صبحانه به عنوان یک وعده اصلی غذای روزانه به ویزه در مورد دانش آموزان
• استفاده از آرد سبوسدار برای تهیه نان
• استفاده از سبزیجات خام و ضد عفونی شده همراه غذا
• عدم مصرف بیش از حد نوشابه های گازدار
• مصرف اب میوه های تازه وطبیعی
• کم مصرف کردن غذاهای پر چربی ویا سرخ کردنی ومصرف غذاهای آب پز ویا بخا رپز شده
• کم مصرف کردن نمک
• مصرف غذاهای گوشتی همراه با سبزیجات تازه و غنی از ویتامین ث
• استفاده از مرغ و ماهی به صورت آب پز یا بخار پز در برنامه ی غذا
بعضی عادتهای غلط غذایی

• قطع شیر مادر در پایان شش ماهگی
• قطع ناگهانی شیردهی درمورد کودکان شیرخوار وعدم جایگزینی شیرگاو پاستوریزه شده در
• برنامه غذایی
• عدم استفاده از تمام گروه های غذایی به ویژه گروه سبزیجات و میوه جات دررژیم غذایی
• مصرف چای همراه یا بلا فاصله بعد از غذا
• استفاده ازآرد بدون سبوس برای نان
• عدم استفاده از سبزیجات در بر نامه غذای روزانه
• مصرف نوشابه های روزانه
• مصرف زیاد غذا های پر چرب و سرخ کردنی
• مصرف غذای شور و مصرف نمک در سر سفره
• عدم مصرف سبزیجات تازه همراه با غذا های گوشتی
• مصرف بیش از حد غذا های آماده و فانتزی مانند پیتزا و…
• مصرف بیش از حد غذا های تند و پر ادویه در برنامه غذایی
• سرخ کردن مواد غذایی در حرارت بالا
• مصرف برنج بصورت آ بکش یا صافی

مقاله چرا غذا می خوریم

نظر خود را بگذارید .

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کانون مهندسین نور میباشد .

نقشه سایت
قالب وردپرس