امروز: شنبه ۲۵-آذر-۱۳۹۶ / السبت 28-ربيع أول-1439 / Saturday 2017-December-16

مناسبت روز
پیام سایت :

مقاله ماموریت اداره کل مشاوره و مددکاری اجتماعی

مقاله ماموریت اداره کل مشاوره و مددکاری اجتماعی
شناخت عوامل و متغیرهای مؤثر در کیفیت زندگی مانند بروز و شیوع آسیبهای اجتماعی با حساس سازی و آگاه سازی جامعه به منظور افزایش توانایی‏های مقابله‏ای، ایجاد فرهنگ مشاوره در بحرانهای زندگی و استقرار نظام خدمات‌رسانی جامعه شبکه‌ای سطح‌بندی شده، سازماندهی و اصلاح ساختار مدیریتی در کاهش عوامل جرم‌زا در جامعه.
فلسفه وجودی مراکز مشاوره در ناجا
مراکز مشاوره در معاونت اجتماعی ناجا در راستای نگرش جامعه محوری پلیس و لزوم افزایش ارتباط صمیمانه و همدلی پلیس و مردم برای پیشگیری از بروز جرائم و نابهنجاریهای اجتماعی با بررسی کارشناسی به دستور فرماندهی محترم ناجا همزمان با میلاد مولی ‏الموحدین علی (ع) و مقارن با هفته ناجا با هدف ایجاد رابطه نزدیک و صمیمی و اعتماد‏آمیز پلیس با مردم، شناسایی ریشه‏ ها و زمینه ‏های رفتارهای نابهنجار و بزهکاریها، تلاش در جهت از بین بردن ریشه‏ های مشکلات اجتماعی و پیشگیری از آنها، آگاه سازی جامعه به منظور افزایش تواناییهای مقابله‏ای و ایجاد فرهنگ مشاوره در بحرانهای زندگی در سال ۷۹ راه‏اندازی گردید.
طرح توسعه مراکز مشاوره و دفاتر مددکاری اجتماعی در استانها با توجه به اخذ نتایج مثبت در سال ۸۲ نیز ادامه خواهد یافت بطور کلی بایستی خاطر نشان ساخت وجود این اداره کل بیانگر استعداد تحول در نیروی انتظامی منطبق با تحول و شرایط اجتماعی است.


وظایف اداره کل مشاوره و مددکاری اجتماعی
۱-تعیین معیار و شاخصهای لازم برای تأسیس و تأمین امکانات ( نیروی انسانی و تجهیزات) و توسعه مراکز مشاوره و دفاتر مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها و پاسگاهها.
۲- راه‌اندازی و توسعه مراکز مشاوره و واحدهای مددکاری اجتماعی و صدای مشاوره در سراسر کشور متناسب با نیاز فرماندهی انتظامی استانها.
۳- ارزیابی و تعیین صلاحیت تخصصی مسئولین و کارشناسان مراکز مشاوره و دفاتر مددکاری اجتماعی کلانتریها و پاسگاهها و نظارت بر عملکرد آنها.
۴- برنامه‌ریزی و برگزاری کارگاههای آموزشی بمنظور مهارت‌افزایی حرفه‌ای کارشناسان، مشاوران، مددکاران و سایر منابع انسانی متخصص در مراکز و دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی بر اساس نیاز‌سنجی آموزشی و مأموریت‌های محوله.
۵- تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر در بروز رفتارهای ناهنجار در زمینه‌های آسیبهای فردی، گروهی و خانوادگی که امنیت و بهداشت روانی جامعه را به خطر می‏اندازد بر اساس مشکلات و یافته‏های آمار مراجعان به دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی (با همکاری اداره کل مطالعات اجتماعی)
۶- ایجاد هماهنگی و تعامل با انجمنهای علمی تخصصی از جمله روانشناسی، مددکاری، جامعه‌شناسی به منظور دستیابی به آخرین فن‌آوری‌های علمی در زمینه پیشگیری و درمان آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی و ارائه راهکارهای مؤثر.
۷- برگزاری و شرکت در نشستهای علمی- تخصصی با حضور اساتید و کارشناسان (درون سازمانی و برون سازمانی) به منظور همفکری در بالا بردن سلامت روانی جامعه.
۸- بررسیهای علمی برای بهبود فرآیند و روشهای مؤثر خدمات تخصصی مشاوره و مددکاری اجتماعی.
۹- ارائه توصیه‌های بهداشت روانی برای آحاد جامعه در قالب تألیف متون، نشریات آموزشی،بروشورها، ویژه‌نامه‏ ها در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی.
۱۰- تعیین رفتارهای آسیب‌زای غالب و حاکم بر یک منطقه خاص از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های آماری مراجعان و انعکاس به مبادی ذیربط در جهت هدایت رفتارهای ناهنجار به سوی رفتارهای متعارف آن منطقه ( با هماهنگی اداره کل مطالعات).
۱۱- نظارت بر عملکرد و نحوه ارائه خدمات در مراکز مشاوره و دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی تحت پوشش.
۱۲- جمع‌آوری، تحلیل و پردازش عملکرد و آمار مراکز و دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی سراسر کشور و انعکاس آن به مبادی ذیربط.
۱۳- تهیه و تدوین بخشنامه‌ها و دستورالعملهای لازم در راستای هدایت و راهنمایی مراکز و دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتریها و پاسگاهها.
۱۴-بررسی و پیشنهاد عناوین و نیازهای تحقیقاتی مربوط به مأموریت‏های اداره کل مشاوره و مددکاری و انعکاس آن به مبادی ذیربط.

اهم اقدامات و عملکرد اداره کل مشاوره و مددکاری اجتماعی از بدو تأسیس تا پایان شش ماه اول ۱۳۸۲
۱- تأسیس ۷۴ دفتر مددکاری اجتماعی در کلانتریهای تهران بزرگ.
۲- تأسیس ۲۲۲ دفتر مشاوره و مددکاری اجتماعی در کلانتریهای ۲۸ استان کشور.
۳- تأسیس ۱۵ مرکز مشاوره در تهران بزرگ و ۳۰ مرکز مشاوره در سایر استانهای کشور که جمعاً ۴۵ مرکز مشاوره در سطح کشور می‌باشد.
۴- انتشار فصلنامه علمی آموزشی با عنوان «آرامش» به تعداد ۷ شماره.
۵- انتشار ماهنامه آموزشی « سخن مشاور » در قالب تک‏برگی به تعداد ۶ شماره.
۶- تهیه و توزیع بروشورهای تبلیغی و آگاهسازی عمومی با موضوعات :
الف – اعتیاد و پیامدهای آن
ب- رفتار قاطعانه « نه گفتن »
ج- پنج مهارت ارتباطی نوین .
د- نکات اساسی برای روابط خانوادگی سالمتر .
هـ- ۲۰ توصیه پلیس مشاور برای پیشگیری از جعل چک.
و- اثرات منفی طلاق بر کودکان و راههای مقابله با آن
ز- بروشور معرفی اداره کل مشاوره و مددکاری اجتماعی و انواع خدمات ارائه شده توسط مراکز مشاوره.
۷- تهیه و توزیع کتابچه‏ هایی با موضوعات :
الف – کودک آزاری
ب- اعتیاد و راهکار های مؤثر در پیشگیری از آن .
۸٫ تدوین مقالات علمی با موضوعات آموزشی و تخصصی در راستای اهداف مراکز مشاوره در اداره کل مشاوره و ارائه در همایشهای مختلف علمی و دانشگاهها و نهادها و مؤسسات علمی و پژوهشی ۴۶ مورد.
۹٫ تهیه پلاتهای آموزشی با موضوعات پلیس مشاور و اعتماد عمومی، جوانان و ازدواج ، خانواده و فرزندان.
۱۰٫ شرکت در نمایشگاههای مختلف و ارائه خدمات مشاوره‏ای ، توزیع بروشور ، کتابچه ، بروشور در بین مردم از جمله :
الف – نمایشگاه هفته ناجا .
ب- شرکت در نمایشگاه بهداری کل ناجا در روز پرستار در سه پایانه غرب ، شرق، جنوب و فرهنگسرای اشراق.
ج- شرکت در نمایشگاه هفته مبارزه با مواد مخدر در فرهنگسرای بانوان ، خاوران و چاپ و توزیع یک فصلنامه ویژه با موضوع مواد مخدر در قالب ۷ مقاله علمی و توزیع آن در بین مردم.
د- شرکت در نمایشگاه یک ماهه قرارگاه عملیاتی مرصاد در مشهد.
هـ – شرکت در نمایشگاه مختلف از جمله هفته سلامت، چالشها و چشم‏اندازهای توسعه برنامه ۵ ساله چهارم ، جشنواره تجارب اولیا و مربیان .
۱۱٫ ایجاد تعامل و ارتباط دوجانبه بین اداره کل مشاوره با مراکز مختلف علمی و دانشگاهها و عقد تفاهم نامه همکاری جهت سازماندهی مشارکتی مرکز مشاوره ، همکاری در برگزاری کارگاههای آموزشی برای مشاوران و مددکاران اجتماعی ، مقابله هرچه بهتر و مؤثر با آسیبها از جمله دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشگاه علامه طباطبائی ، سازمان ملی جوانان و بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی.
۱۲٫ برقراری ارتباط با دانشگاه علامه طباطبائی و برگزاری جلسات متعدد و دعوت از اساتید آن دانشگاه در مراسمهای مختلف جهت سخنرانی.
۱۳٫ برقراری ارتباط با دانشگاه علوم بهزیستی و عقد تفاهم نامه همکاری و برگزاری سه دوره دو روزه کارگاه آموزشی برای مددکاران اجتماعی کلانتریهای سراسر کشور در خرداد ماه ۸۲٫
۱۴٫ ارتباط با انجمن روانشناسی و انجمن مددکاری و همکاری با آن انجمنها در موضوعات مربوط به روانشناسی و مددکاری بمنظور دست یابی به آخرین یافته‏ های علمی در زمینه پیشگیری و درمان آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی و ارائه راهکارهای عینی و مؤثر در این مورد.

انواع خدمات ارائه شده در مراکز مشاوره ناجا
مشاوره انتظامی
بخش مشاوره انتظامی مجموعه‏ای از خدمات مربوط به مشاوره نظام وظیفه عمومی، امور حقوقی، استخدام در ناجا ، مواد مخدر ‌( پیشگیری از اعتیاد ، ترک مواد زیانبار و ۰۰۰ ) صدور گذرنامه، راهنمایی و رانندگی و سایر امور انتظامی را در اختیار مراجعان می‏گذارد.
مشاوره روانشناختی
در این بخش در زمینه روان درمانی، خانواده درمانی، مشاوره فردی و گروهی و مشاوره در زمینه تحصیلی، ازدواج و شغلی به مراجعان خدمات ارائه می‏شود.
مددکاری اجتماعی مستقر در مراکز مشاوره
این بخش در خصوص ارجاع مددجویان خاص به مراکز تخصصی‏تر و نهادهای حمایتی و توانبخشی و نیز انجام بررسیهای خدماتی ویژه از قبیل بازدید از منازل، تدابیر و پیگیری وضعیت موارد مشاوره‏ای و مراجعان فعالیت می‏نماید.
روان‌سنجی
واحد روان‌سنجی در مراکز مشاوره به انجام خدمات روان‌سنجی فردی در موارد هوش، شخصیت، استعداد، رغبت و پیشرفت تحصیلی می‌پردازد.
دفاتر مددکاری اجتماعی مستقر در کلانتری‌ها
برابر تدابیر فرماندهی محترم ناجا راه ‏اندازی دفاتر مددکاری اجتماعی در کلانتریهای کشور ما مأموریت جدید، با اهداف تقویت نقش حمایتی ناجا در جامعه ، کاهش حجم پرونده‏های ارجاعی به مراجع قضایی، ایجاد فراغت خاطر بیشتر برای مراکز انتظامی در رسیدگی به امور اساسی‏تر، پیشگیری از وقوع جرم در جامعه می‏باشد .

وظیفه این قسمت در کلانتریها کمک به افرادی است که توسط دایره قضایی به دایره مشاوره و مددکاری کلانتری ارجاع می‏گردد. مددکاران اجتماعی در کلانتری‏ها فقط مداخله کنندگان در امور اختلاف خانوادگی و ارائه کنندگان خدمات مددکاری در این مورد خاص محسوب می‏شوند.

چنانچه در تعریف مددکار اجتماعی آمده است «مددکاری یک خدمت حرفه‏ای است که بر اساس دانش و مهارتهای ویژه بنا شده و هدف آن کمک به افراد گروهها و جامعه است تا بتوانند با کارآیی بیشتری با مشکلاتی که در انجام کار و وظایف اجتماعی خود روبرو می‏شوند مقابله کنند و درنتیجه با استقبال و رضایت خاطر مسئولیتهای فردی و اجتماعی خود را به درستی انجام دهند›› کمک به افرادی که دارای مشکلات خانوادگی هستند و به کلانتری رجوع کرده اند به عنوان اصلی‏ترین وظیفه مددکار اجتماعی در کلانتری است یعنی مددکاران در کلانتریها تمامی توان علمی و حرفه‏ای خویش را به کار می‏گیرند تا از حریم و قداست جایگاه خانواده دفاع کنند و در ارائه راه حل اختلافات خانوادگی نهایت تلاش را داشته باشند.
عملکرد مراکز مشاوره تحت پوشش اداره کل مشاوره و مددکاری اجتماعی به تفکیک نوع خدمات از بدو تأسیس تا آخر شش ماهه اول سال ۱۳۸۲
آمار مشاوره روانشناختی مشاوره انتظامی مددکاری اجتماعی روان‌سنجی جمع کل
فراوانی ۵۷۳۷۹ ۲۴۸۲۶ ۸۸۵۵ ۲۰۹۲ ۹۳۱۵۲

علل مراجعه مردم به دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی اداره کل مشاوره و مددکاری اجتماعی مستقر در کلانتریها به تفکیک نوع خدمات از بدو تأسیس تا آخر شش ماهه اول سال ۱۳۸۲

آمار کل مراجعان به دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی کشور علت مراجعه
دعوای خانوادگی حقوقی نزاع سایر موارد جمع
تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد
۲۸۲۹۱ ۴۰/۶۶ ۱۰۶۸۵ ۱۵/۳۵ ۱۵۴۸۶ ۲۲/۲۲ ۱۵۱۴۳ ۲۱/۷۶ ۶۹۵۸۷ ۱۰۰

نتیجه بررسی دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی اداره کل مشاوره و مددکاری اجتماعی مستقر در کلانتریها از بدو تأسیس تا آخر شش ماهه اول سال ۱۳۸۲

آمار کل مراجعان علت مراجعه
مصالحه ارجاع به مراجع قضائی ارجاع به مراکز مشاوره در دست اقدام جمع
تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد
۴۳/۴۸ ۶۲/۰۱ ۱۷۸۴۵ ۲۵/۶۴ ۲۲۵۵ ۳/۲۴ ۶۳۳۹ ۹/۱۱ ۶۹۵۸۷ ۱۰۰

توزیع فراوانی تعداد مراجعان به مراکز مشاوره تحت پوشش اداره کل مشاوره و مددکاری اجتماعی به تفکیک جنسیت از بدو تأسیس تا آخر شش ماهه اول سال
آمار مونث مذکر جمع کل
فراوانی ۳۳۶۳۸ ۵۱۷۳۵ ۸۵۳۷۳
درصد ۴/۳۹ ۶۰/۵۹ ۱۰۰

توزیع فراوانی تعداد مراجعان به مشاوره روان شناختی مراکز مشاوره کشور به تفکیک نوع خدمات ارائه شده و علت مراجعه از بدو تأسیس تا آخر شش ماهه اول سال ۱۳۸۲
نوع مشکل تعداد مراجعین خانوادگی جنسی روانی تحصیلی تربیتی بین فردی اقتصادی اجتماعی ازدواج سایر موارد جمع کل
فراوانی ۲۶۴۳۹ ۱۰۴۸ ۷۰۳۱ ۳۶۵۳ ۶۴۷۳ ۱۴۵۳ ۴۷۴۵ ۴۸۴۰ ۱۶۹۷ ۵۷۳۷۹
درصد ۷/۴۷ ۱/۸۲ ۱۲/۲۵ ۶/۳۶ ۱۱/۲۸ ۲/۵۳ ۸/۲۶ ۸/۴۳ ۲/۹۵ ۱۰۰

توزیع فراوانی تعداد مراجعان به مشاوره انتظامی اداره کل مشاوره و مددکاری اجتماعی به تفکیک نوع مشاوره از بدو تأسیس تا شش ماهه اول سال ۱۳۸۲

نوع مشاوره مواد مخدر نظام وظیفه راهور حقوقی گذرنامه استخدام در ناجا سایر موارد جمع کل
فراوانی ۴۳۴۷ ۴۸۹۹ ۱۶۸ ۱۳۱۲۲ ۱۵۷ ۱۵۹۰ ۵۴۳ ۲۴۸۲۶
درصد ۱۷/۵ ۱۹/۷۳ ۰/۶۷ ۵۲/۸۵ ۰/۶۳ ۶/۴ ۲/۱۸ ۱۰۰

اداره نظارت و توسعه
شرح وظایف

۱-تعیین معیارها و شاخصهای لازم برای تأسیس و تأمین امکانات ( نیروی انسانی و تجهیزات) و توسعه مراکز مشاوره و دفاتر مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها و پاسگاهها.
۲-راه‌اندازی و توسعه مراکز مشاوره و واحدهای مددکاری اجتماعی و صدای مشاوره در سراسر کشور متناسب با نیاز فرماندهی انتظامی استانها.
۳-ایجاد هماهنگی و تعامل با انجمنهای علمی تخصصی از جمله روانشناسی، مددکاری، جامعه‌شناسی و… به منظور دستیابی به آخرین فن‌آوری‌های علمی در زمینه پیشگیری و درمان آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی و ارائه راهکارهای مؤثر.
۴-برگزاری نشستهای علمی- تخصصی با حضور اساتید و کارشناسان (درون سازمانی و برون سازمانی) به منظور همفکری در بالا بردن سلامت روانی جامعه.
۵-نظارت بر عملکرد و نحوه ارائه خدمات در مراکز مشاوره و دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی تحت پوشش.
اداره پژوهش و آموزش
شرح وظایف

۱-برنامه‌ریزی و برگزاری کارگاههای آموزشی بمنظور مهارت‌افزایی حرفه‌ای کارشناسان، مشاوران، مددکاران و سایر منابع انسانی متخصص در مراکز و دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی بر اساس نیاز‌سنجی آموزشی و مأموریت‌های محوله.
۲- برگزاری و شرکت در نشستهای علمی- تخصصی با حضور اساتید و کارشناسان (درون سازمانی و برون سازمانی) به منظور همفکری در بالا بردن سلامت روانی جامعه.
۳- ارائه توصیه‌های بهداشت روانی برای آحاد جامعه در قالب تألیف متون، نشریات آموزشی،بروشورها، ویژه‌نامه‏ها و۰۰۰ در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی.
۴- جمع‌آوری، تحلیل و پردازش عملکرد و آمار مراکز و دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی سراسر کشور و انعکاس آن به مبادی ذیربط.
۵- بررسی و پیشنهاد عناوین و نیازهای تحقیقاتی مربوط به مأموریت‏های اداره کل مشاوره و مددکاری و انعکاس آن به مبادی ذیربط.
اداره امور مراکز مشاوره
شرح وظایف
۱-ارزیابی و تعیین صلاحیت تخصصی مسئولین و کارشناسان مراکز مشاوره و نظارت بر عملکرد آنها.
۲- تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر در بروز رفتارهای ناهنجار در زمینه‌های آسیبهای فردی، گروهی و خانوادگی که امنیت و بهداشت روانی جامعه را به خطر می‏اندازد بر اساس مشکلات و یافته‏های آمار مراجعان به مراکز مشاوره (با همکاری اداره کل مطالعات اجتماعی).
۳- بررسیهای علمی برای بهبود فرآیند و روشهای مؤثر خدمات تخصصی مشاوره و مددکاری اجتماعی.
۴- ارائه توصیه‌های بهداشت روانی برای آحاد جامعه در قالب تألیف متون، نشریات آموزشی،بروشورها، ویژه‌نامه‏ها و۰۰۰ در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی.
۵- تعیین رفتارهای آسیب‌زای غالب و حاکم بر یک منطقه خاص از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های آماری مراجعان و انعکاس به مبادی ذیربط در جهت هدایت رفتارهای ناهنجار به سوی رفتارهای متعارف آن منطقه ( با هماهنگی اداره کل مطالعات).
۶- نظارت بر عملکرد و نحوه ارائه خدمات در مراکز مشاوره تحت پوشش.
۷- جمع‌آوری، تحلیل و پردازش عملکرد و آمار مراکز مشاوره سراسر کشور و انعکاس آن به مبادی ذیربط.
۸- تهیه و تدوین بخشنامه‌ها و دستورالعملهای لازم در راستای هدایت و راهنمایی مراکز مشاوره.
۹- بررسی و پیشنهاد عناوین و نیازهای تحقیقاتی مربوط به مأموریت‏های اداره کل مشاوره و مددکاری و انعکاس آن به مبادی ذیربط.
اداره مددکاری اجتماعی
شرح وظایف
۱٫ارزیابی و تعیین صلاحیت تخصصی مسئولین و کارشناسان دفاتر مددکاری اجتماعی کلانتریها و پاسگاهها و نظارت بر عملکرد آنها.
۲٫تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر در بروز رفتارهای ناهنجار در زمینه‌های آسیبهای فردی، گروهی و خانوادگی که امنیت و بهداشت روانی جامعه را به خطر می‏اندازد بر اساس مشکلات و یافته‏های آمار مراجعان به دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی (با همکاری اداره کل مطالعات اجتماعی).
۳٫ بررسیهای عnلمی برای بهبود فرآیند و روشهای مؤثر خدمات تخصصی مشاوره و مددکاری اجتماعی.
۴٫ ارائه توصیه‌های بهداشت روانی برای آحاد جامعه در قالب تألیف متون، نشریات آموزشی،بروشورها، ویژه‌نامه‏ها و۰۰۰ در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی.
۵٫ تعیین رفتارهای آسیب‌زای غالب و حاکم بر یک منطقه خاص از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های آماری مراجعان و انعکاس به مبادی ذیربط در جهت هدایت رفتارهای ناهنجار به سوی رفتارهای متعارف آن منطقه ( با هماهنگی اداره کل مطالعات).
۶٫ نظارت بر عملکرد و نحوه ارائه خدمات در دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی تحت پوشش.
۷٫ جمع‌آوری، تحلیل و پردازش عملکرد و آمار دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی سراسر کشور و انعکاس آن به مبادی ذیربط.
۸٫ تهیه و تدوین بخشنامه‌ها و دستورالعملهای لازم در راستای هدایت و راهنمایی دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتریها و پاسگاهها.
۹٫ بررسی و پیشنهاد عناوین و نیازهای تحقیقاتی مربوط به مأموریت‏های اداره کل مشاوره و مددکاری و انعکاس آن به مبادی ذیربط.
________________________________________

مقاله ماموریت اداره کل مشاوره و مددکاری اجتماعی

نظر خود را بگذارید .

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کانون مهندسین نور میباشد .

نقشه سایت
قالب وردپرس